Kolik stojí normostrana,
když ji píše dobrý copywriter
Nejprve byste měli vědět...
Určitě ne 50 Kč
O ceně normostrany se bavíme v případě, že je text zpracováván na zakázku a jde tedy o copywriting. Konkrétní cena pak velmi záleží na kvalitě daného copywritera. Internet je plný rádoby copywriterů, kteří píší za cenu 50 Kč / NS. Ti zpravidla sami sebe nazývají copywritery, přestože jejich práce se práci zkušeného copywritera prakticky vůbec nepodobá.
Práce copywritera obnáší důkladné seznámení se společností, pro kterou je text zpracováván:
- o jakou společnost se jedná, jak dlouho na trhu působí
- jaké produkty či služby nabízí
- jak se prezentuje, jaká je firemní kultura
- jaké jsou dosavadní výhody oproti konkurenci
- jakých slabých míst konkurence lze využít
- ... a mnoho dalšího
Je třeba zjistit i další informace nezbytné k vypracování kvalitních textů:
- kde bude text umístěn (od toho se odvíjí délka textu, požadovaná kvalita...)
- na jakou skupinu čtenářů je text cílený (jinak se píši texty pro vysokoškoláky, jinak pro babičky)
Všechny tyto a další činnosti musí předcházet psaní textu, aby výsledek byl opravdu kvalitní. A dobrý copywriter tyto činnosti provádí.
Copywriter je Váš partner
Kvalitní copywriting navíc nekončí odevzdáním textů klientovi. Dobrý copywriter vnímá potřeby klienta, reaguje na ně, a tak sám sebe učí. Copywriting obnáší i zapracování připomínek tak, aby další texty pro tutéž společnost ještě lépe splňovaly představy a zvyklosti společnosti a první verze textu tak čím dál lépe plnila svůj účel.
Dobrý copywriter je ochotný naslouchat přáním klienta a jeho připomínky vnímá jako cenné rady do budoucna.
Kvalitní copywriting začíná na 200 Kč / NS
Normostrana textu tedy rozhodně nestojí 50 Kč a dokonce nestojí ani 100 Kč. Kvalitní texty začínají někde kolem 200 Kč / NS. V případě textů na firemní web, titulní stranu e-shopu, článku do časopisu či tiskové zprávy a podobně bývá cena samozřejmě vyšší.
Cenu textu samozřejmě velmi ovlivňuje i to, o jaký text se jedná.
Jde-li o text vzniklý především kvůli vyhledávačům, je třeba správně pracovat s klíčovými slovy, ale už nutně nezáleží na volbě každého slova, protože text bude zveřejněn například na podpůrných webech, kde primárně visí kvůli vyhledávačům a teprve poté kvůli čtenářům.
Naopak jedná-li se o popis produktu, který bude zveřejněn u konkrétního zboží v daném e-shopu, je třeba pracovat jak s klíčovými slovy, aby texty na daná klíčová slova posunuly internetový obchod výše ve výsledcích vyhledávání, tak i s celkovým obsahem, který musí útočit na emoce návštěvníků tak, aby se z nich stali spokojení zákazníci.
Obdobná je situace v případě psaní PR článků pro otištění v časopisech. V takových textech sice není nutné pracovat s klíčovými slovy pro vyhledávače, o to větší pozornost je ale třeba věnovat volbě vhodných nadpisů, které produkt dokonale vystihují a současně čtenáře okamžitě zaujmou. V takových článcích pak záleží na volbě každého slova, text je časově náročnější a samozřejmě dražší.
Pozor na zprostředkovatelské agentury
Jedna normostrana textu tedy v případě kvalitního copywritingu běžně stojí 200 i 250 Kč a více. Na druhou stranu existuje mnoho agentur zastřešujících řadu služeb, které nadhodnocují ceny zakázek, takže klient platí víc, než by za stejnou či dokonce vyšší kvalitu zaplatil u copywritera freelancera.